info

In my work I try to understand the structure and coherence of nature. Therefore I denude plant structures by focussing on the smallest possible microscopic details in an attempt to understand the bigger picture. In the end the work will be a combination of imagination and scientific observation. For instance 'shadow forest' was not solely created out of fascination for photosynthesis but also as a wish for an (artificial) enlargement of the global forestry. Artificial as a reference to new developments in harnessing solar energy for the production of clean fuels. 'Mycorrhiza' shows an other aspect of the real forest : the symbiotic relationships between fungi and plant roots. These relationships can be very complex and inventive. I like to compete with nature in beauty and inventiveness, so nature is my companion and my competitor. Next year I hope to insert orchid-mycorrhiza into 'my' forest as well. Every exhibition shows an other aspect and composition of shadow forest or the plant structures. The resilience of nature is tested also within the special kind of paper I use. The long fibers of the mulberry paper make it for me possible  to cut out the drawings 'to the bone', to the core. The transparency provides me with the use of both sides of the sheet of paper with the consistensy between top and bottom side of a tree leaf. The holding up of the 'drawing' to the light will reveal the images.

In mijn werk tracht ik de structuur en samenhang van de natuur te doorgronden. Om die reden leg ik plantstructuren bloot, als pogingen om via een microscopisch klein detail het grotere geheel te begrijpen. Het werk vormt uiteindelijk een combinatie van verbeelding en wetenschappelijke observatie. Aan 'schaduwbos' ligt bijvoorbeeld niet alleen de fascinatie voor de fotosynthese ten grondslag maar ook de wens om het bosareaal in de wereld (kunstmatig) te vergroten. Kunstmatig als een verwijzing naar nieuwe ontwikkelingen in b.v. het benutten van zonne-energie voor schone brandstof. Mycorrhiza toont een ander aspect van het echte bos: de symbiotische relaties tussen schimmels en planten. Deze vormen van samenleven kunnen heel complex en inventief zijn Ik wedijver met de natuur in schoonheid en inventiviteit, natuur is mijn metgezel en concurrent. Iedere expositie toont een andere samenstelling van schaduwbos of de plantstructuren. De weerbaarheid van de natuur wordt ook getest in het papier zelf. De lange vezel van het moerbeiboompapier maakt het mij mogelijk om de tekeningen 'tot op het bot' uit te snijden. De transparantie geeft mij de gelegenheid om beide zijden van het papier te benutten met de samenhang tussen boven en onderkant van een blad. Door een tekening tegen het licht te houden wordt de inhoud prijsgegeven.

 

curriculum vitae Nikki van Es 1956   

Gerrit Rietveld Academy Amsterdam  1974 - 1979


a choice of commissions from 1990 till 2006:


Hilversum
Amsterdam
Zaanstad
Almere
Heerhugowaard
De Lier
Utrecht
Zeist
Drome, France


a choice of exhibitions 2022 - 1986:

 

2022 Art The Hague gallery O-68
2022 Care Full, Full Care, Art Utrecht
2022 UtrechtDownUnder , Kunst Op Volle Grond
2022 Kunst Rai, gallery O-68
2021 If you have ever gone to the woods with me, duo expositie gallery O-68
2021 Art Utrecht, Now and Beyond
2020 Ontgrendeld, gallery O-68
Botanica - Drawing Centre Diepenheim
Ademtocht - Pinetum Blijdenstein Hilversum
Growing Matter - Zone2source Amstelpark Amsterdam
Fukuoka Prefectural Museum of Art Japan
Papier in de hoofdrol - Museum Gorcum
Nexus – Paper Works – Kurogawa Inn Museum Japan
Galerie Eewal op locatie : Nederhorst den Berg
International Paper Exhibition - Haacht Belgium
Rivers of A.I.R. - Rovigo Italy
Abundance - Heemtuin Leiderdorp
Gallery Francis Engels Amsterdam
Fascination of Plants – O68 Wageningen University
Incredibile Carta – gall. Casa Dugnani – Robecco s.N. Milan Italy
The botanist’s reverie – Retort Art Space Amsterdam
And there was light – Grote or Jacobijnerchurch Leeuwarden
Consolation for the exotics – Pinetum Blijdenstein Hilversum
Women in Art in ’t Gooi – Museum Hilversum
Paper Biennial 2008 – Museum Rijswijk, Museum CODA Apeldoorn
GARDEN – Corrosia Almere
Chlorophyll studies – Oldeberkoop
Vloedmerk – beach of the Noordzee Heemskerk
Temporarily membrane for thoughts – Zonnestraal Loosdrecht
a Viable vocabulary ? – Museum Scryption Tilburg
Greenhouse for a human being, Transformations – Haarlemmermeerpolder
Worthy Matters – Historical garden Aalsmeer
No place for indifference – gallery Nanky de Vreeze Amsterdam
Silhouette of a mountain – Leeghwater sculpture park Purmerend